1 Mart 2009

Safran Sarı

İnci Aral'ın kitabı "Safran Sarı" yı ne zamandır okumak istiyordum. Edebiyat konusunda fikrine güvendiğim bir arkadaşımdan övgülerini duymuştum. Sonunda aldım okudum ve hayalkırıklığına uğradım. Muhtemelen bildiğiniz gibi İnci Aral en iyi Türk kadın yazarlardan sayılır. Kadının iç dünyasını iyi yansıttığı söylenir. Bu kitaptaysa bunun zerresine rastlamadım. Psikolog gözüyle baktığımda bunun belki de kendi karakterine çok uzak karakterler yaratma çabasından olabileceğini düşündüm.

Volkan genç yaşta zengin olmuş, İstanbul'un balon yaşamında yerini almış bir "para uzmanı". Bin tane yüzeysel ilişki yaşamış halen de yaşayan, işinden sıkılmış, enflasyonist cinsellik yaşayıp duran ve bundan bıkmış olsa da vazgeçmeyen, bana kalırsa kişiliksiz sonradan görmenin teki. Romanda Volkan karakteri içinde bulunduğu pislikten kurtulmaya çabalayan kişisel gelişim sürecinde biri olarak gösterilmeye çalışılsa da başarılamamış. Hani sürekli ahlayıp vahlayan ama hiçbir eylemde bulunmayan tipler vardır ya aynen öyle. İlişkilerinin sığlığından sıkılmış bir halde yeni biriyle tanışıyor ve onunla bir gelecek düşünüyor. İşini bırakıp yeni bir hayat hayal ediyor ve sonra haftasonunu kumarhanelerde eğlenerek öylesine bir kadınla geçiriyor. Olayı bu. İnternette hayatının ne kadar iğrenç olduğu hakkında içli yazılar yazan farkındalıksız bir para budalası. Kişisel gelişim öyle olmaz cicim diyorum okurken.

Melike Eda, ön planda takı tasarımcısı, arka planda antika kaçakçısı. Volkan gibi kendi hayatından bıkmış ama bir o kadar da kendi hayatına bağlı ve sorunlarının kaynaklarını göremeyen bir karakter. Hatta onun hayatının iğrençliğinden Volkan "bile" rahatsız olunca Volkan ile olan ilişkisini kesiyor. Bunlara ek, kadında cinsel seçimi ile ilgili sorunlar da var ve yine farkındalık sıfır. Ben de okurken sıkıntıdan çatlayacak gibi oluyorum bu karakterleri.

Son karakter Eylem. En içten ve en doğal yazılmış olan bu bence. Fakirlikten ve aile baskısından kurtulmak için her yolu deneyen zeki bir genç kadın. Farkındalığı diğer karakterlere göre yüksek ama bu mutlu olmasını sağlıyor mu? Hayır.

Bu üçünün yolları kesişiyor romanda. Öyle beklenmedik olaylar filan da yok. Sırf bu yüzden bir romanını daha okuyacağım İnci Aral'ın; bende oluşturduğu bu kötü ilk izlenimi kırmak için.

2 yorum:

Adsız dedi ki...

inci aral'in - mor - adli kitabini okumustum.
bir daha da inci aral kitabi okumadim.yetti...

- mine -

mermaid dedi ki...

ölü erkek kuşları oku.
daha iyidir.